Spremembe v telesu za novo življenje

Človeško telo je zmožno izjemnih stvari. Obdobje nosečnosti in poroda je ena tistih preizkušenj, pri katerih se v razmeroma kratkem času žensko telo drastično spremeni v svoji podobi in delovanju. Vse to le zato, da bi lahko ustvarilo novo življenje.

Povečane dojke in zaobljen trebušček sta najbolj očitna na prvi pogled. Hormonske spremembe se kažejo tako na koži kot nohtih in laseh. Slednji postanejo bolj gosti, vendar se po porodu razredčijo na prvotno stanje. Nohti rastejo hitreje, medtem ko dobi koža zaradi večje napetosti in boljše prekrvitve »nosečniški sij«. Močneje se obarvajo prsne bradavice ter spolovilo. Na trebuhu se lahko pojavi tudi temnejša črta (od sramne kosti do popka) in pigmentni madeži na obrazu. Hormonske spremembe so tudi pogost razlog za pogostejše migrenske glavobole in nihanja v duševnem razpoloženju (razdražljivost, občutljivost …).

Ne smemo pozabiti še na manj vidne, ampak vseeno zelo pomembne spremembe. Telo se začne spreminjati takoj ob oploditvi jajčeca, saj se sproščajo hormoni, ki pomagajo zaščititi plod in ustvariti najboljše razmere za njegovo rast, razvoj in porod.

Hormoni v nosečnosti

Eden najpomembnejših hormonov, ki ščitijo nosečnost, je progesteron, ki prepreči prezgodnje krčenje maternice in s tem spontani splav. Ker deluje na vse druge gladke mišice v telesu, se delovanje želodca in črevesja znatno upočasni ter se hkrati zniža tudi tonus sečnega mehurja. Rezultat so težave z zgago, zaprtjem in pogostim uriniranjem. Hormon estrogen povzroči rast dojk in dozorevanje materničnega vratu. Humani horionski gonadotropin (HCG) je hormon, ki se izloča iz posteljice ter povzroči jutranjo slabost in bruhanje. V drugi polovici nosečnosti sodelujejo še drugi hormoni, ki omogočijo zmehčanje vezi oziroma sklepov ter s tem olajšajo širitev porodnega kanala in izboljšajo prekrvitev tkiv. Ob porodu se izloča oksitocin, ki pospeši krčenje maternice ter hkrati deluje na mamo tako, da se okrepi njen občutek empatije. Po porodu se sprošča med vsakim dojenjem, zato je z vsakim dnem vez med mamo in otrokom le še bolj trdna. Pospešeno delovanje ščitnice in nadledvičnih žlez je razlog, da se nosečnice bolj potijo, imajo nekoliko pospešen utrip in se jim hkrati na koži pojavijo strije ter so bolj nagnjene k kopičenju maščobe in k inzulinski rezistenci. Za bodoče mame je povišan krvni sladkor lahko znak, da bodo v prihodnosti razvile sladkorno bolezen tipa II.

Spremembe organov

Maternica se poveča za kar 20-krat. Iz velikosti in oblike manjše hruške raste skupaj z otrokom. Maternični vrat dozoreva, se krajša in izloča sluzast čep, ki zapira vhod v maternico vse do poroda. Tako zaščiti otroka pred vdorom bakterij v njegovo okolje. Nožnica in zunanje spolovilo se zmehčata in povečata.
Zaradi potreb ploda po dobrem dovodu hranil in kisika se poveča volumen krvi. Telo zadrži več vode v telesu, v povprečju od 6 do 8 litrov. Izboljša se prekrvitev tkiv in zmanjša upor v žilah. To je razlog za občasne edeme nog in nosečniški sij kože obraza. Povečana je tvorba krvnih celic, zlasti rdečih krvničk.

Te prenašajo kisik v krvi, zato se povečajo potrebe po železu. Večji tlak v razširjenih žilah oslabi stene ven in lahko vodi v nastanek krčnih žil. Pritisk povečane maternice na mehur in boljša prekrvitev ledvic sta razlog za pogostejše uriniranje. Povečana količina krvi v dihalnem sistemu pomeni večjo nabreklost nosne sluznice in zato oteženo dihanje skozi nos, zlasti leže. Ker z rastjo otroka maternica vse bolj zaseda prostor v trebuhu, pritiska tudi na prsni koš oziroma onemogoča popoln razteg pljuč. Nosečnice to občutijo kot oteženo dihanje in kratko sapo. Z večjim volumnom krvi in pospešeno frekvenco srca je bolj obremenjeno tudi slednje. Vse to skupaj se kaže s hitrejšo utrujenostjo ob naporih. Nabiranje tekočine v telesu lahko poslabša težave z bolečinami v križu ali denimo s karpalnim kanalom. Večji trebuh in dojke vlečejo nosečnico naprej. Porušeno težišče nosečnica popravi s tem, da je nagnjena nazaj, kar lahko še poslabša težave z bolečinami v hrbtu.

Ostrejši voh in spremenjen okus varujeta nosečnico pred zaužitjem potencialno strupene oziroma nevarne hrane za otroka. Nenadne želje po določeni hrani lahko kažejo na pomanjkanje določenih hranil. Tako lahko denimo želja po pici kaže na pomanjkanje železa, po sladoledu na pomanjkanje kalcija, po sadju na potrebo po vitaminu C, po rižu na potrebo po vitaminu B6, po kislih kumaricah na potrebo po soli …

Kako ublažiti težave

Telesna vadba je rešitev za večino težav. Pod nadzorom strokovnjaka lahko nosečnica z blagimi do zmernimi aerobnimi aktivnostmi (hoja, joga, plavanje) pomaga k boljši prekrvitvi posteljice in manjši verjetnosti nastanka strdkov. Vadba blaži bolečine v križu, medeničnem obroču in trtici, zmanjša nespečnost, težave s krčnimi žilami in omili otekanje nog. Zaradi dviga hormonov endorfinov se izboljša razpoloženje, zmanjša utrujenost in izboljša samopodoba nosečnice.
Poslušajte telo in se prilagodite zmogljivostim. Uživajte lahko hrano v manjših obrokih. Obroki naj vsebujejo dovolj zelenjave, sadja, polnozrnatega kruha in fermentiranih mlečnih izdelkov (navadni ali probiotični jogurt, kefir, kislo mleko, skuta), saj so lažje prebavljivi in koristijo flori črevesja. Izogibajte se surovim mesnim pripravkom in morskim sadežem ter neprekuhanemu mleku.

Hrano dobro prežvečite in premešajte s slino. Pripravki iz ingverja vam lahko pomagajo ublažiti slabost. Izogibajte se alkoholu in kavi. Prebavo uredite z magnezijem in suhimi slivami, medtem ko si pri vetrovih in napihnjenosti lahko pomagate z denimo janeževim čajem. Izogibajte se sončenju in preveliki vročini. Pijte zadosti vode in se poleti zadržujte v senci.

Narava je poskrbela, da nosečnico in otroka pripravi in opremi z vsem, kar bosta potrebovala za uspešen porod. Na ta način je uspela zagotoviti najboljše možnosti, da bo vse potekalo gladko do konca. V primeru, da se pojavijo kakršne koli težave, se vedno lahko obrnete na izbranega zdravnika oziroma ginekologa. Vsi udeleženi bomo poskrbeli, da bo to zgodba s srečnim koncem.

Maja Miklič, dr. med.

Sledite nam na socialnih omrežjih:
Facebook in Instagram