Kako poskrbeti za zdravje po napornih praznikih

Prazniki so velikokrat povezani s praznično obloženo mizo, pogostejšim prenajedanjem in opuščanjem telesne dejavnosti. Pestra ponudba praznične hrane, ki ima lep videz, vonj in okus, poveča tek, pogosto pa ob tem ljudje zaužijejo tudi več alkohola. Vse to je velika preizkušnja za želodec in črevo, zato je po praznikih čas, da v svoje življenje zopet sprejmemo zdrave navade in se znebimo nakopičenih toksinov.

Že same priprave na praznike nas pogosto obremenjujejo, kar seveda vpliva tudi na našo prebavo. Svoje pa doda še nenehno prehranjevanje, prenajedanje, saj mora med prazniki želodec prebaviti kakšen kos mesa preveč, alkohol, jedi, ki vsebujejo veliko maščobe in sladkorja. V povprečju se med prazniki zredimo za 1,5 kg. Jedi z veliko kalorijami imajo majhen volumen, želodec se ne napolni zlahka, zato želodčna in črevesna stena ne pošljeta signala, da sta želodec in črevo polna. Zaradi tega naravni občutek polnosti želodca zataji. Hrana, ki ima veliko maščobe in sladkorja, vsebuje malo balastnih snovi (vlaknin), kar negativno vpliva na prebavo in lahko nemalokrat vodi do zaprtja. Občutek imamo torej, da nam je hrana obležala v želodcu, pojavi se napihnjenost, napenjanje, krči in bolečine v želodcu, kislo spahovanje, vračanje želodčne kisline nazaj v požiralnik (refluks), zaprtje, … Pri ljudeh, ki imajo težave z žolčnimi kamni, se lahko pojavijo krči, bolečine, slabost, bruhanje, simptomi, podobni zgagi, slaba prebava, napenjanje, spahovanje.

Kako poskrbeti, da bo med prazniki čim manj težav?

Dietni prekrški lahko poslabšajo stanje številnih drugih bolezni, kot so sladkorna bolezen, bolezni srca in ožilja, bolezni pljuč, … Zdravniki zato priporočamo, da se ljudje tudi med prazniki hranijo zdravo, večkrat na dan jedo manjše obroke in se izogibajo nezdravi hrani.
Hrano si seveda lahko praznično popestrijo in jedo tisto, česar si vsak dan ob hitrem ritmu življenja ne privoščijo. Tudi zdrava hrana je lahko dobra, včasih zahteva le nekaj več časa za pripravo.

Nasveti za čim manj težav med prazniki:

  • Zastavite si omejitev, koliko boste pojedli in popili in se jih držite.
  • Pri jedi si vedno vzemite čas in hrano dobro prežvečite, namesto da bi jo samo pogoltnili. Encimi v ustih tako že razgradijo sladkorje in želodcu prihranijo delo.
  • Jejte vsaj dve uri pred spanjem, da želodec lažje prebavi hrano. Leže je namreč ta naloga zanj veliko težja.
  • Zlato pravilo je zmernost tako pri hrani, kot pri pijači.
  • Pijte dovolj tekočin (vode ali nesladkan čaj). Tako se boste izognili dehidraciji in zaprtju, saj velika količina tekočine pripomore k temu, da je blato manj trdo, poleg tega tekočina napolni želodec, kar nam daje občutek sitosti.
  • Izogibajte se sladkarij. Sladkarije dajejo lažen občutek sitosti, spodbudijo pa tudi sproščanje inzulina in se hitro prebavijo, zato smo kasneje še bolj lačni.
  • Kadar imate poln želodec in občutek neprijetne sitosti, kozarček žganja ne pomaga k izboljšanju težav. Grenčične snovi, ki jih vsebujejo grenka žganja, sicer spodbudijo prebavo, vendar dražijo želodec.
  • Omejite vse, kar povzroča tvorbo želodčne kisline (alkohol, mastna hrana, kava, nikotin). Če imate težave z zgago, spite z rahlo dvignjenim vzglavjem.
  • Prehranjujte se 5-krat na dan v manjših količinah namesto dva- ali trikrat dnevno v velikih porcijah. Izogibajte se večerjanju po 18. uri.
  • Če vam določena vrsta hrane povzroča težave, se jo izogibajte, četudi jo obožujete.
  • Zmanjšajte delež mesa in uživajte čim manj maščobe.
  • Alkohol pijte tako, da srkate, ne pijete, s tem boste spili manj. Ne mešajte različnih alkoholnih pijač med seboj, saj s tem preprečite glavobol naslednji dan.
  • Živite zdravo in aktivno življenje.

Vredno je razmisliti o nežnem razstrupljanju po koncu praznikov

Nenadna sprememba prehrane med prazniki vpliva na telo. To hitro opazimo z občutkom polnosti in utrujenosti. Obdobje po praznikih je zato pravi čas, da se poslovite od nezdravega življenjskega sloga in svojo prehrano spremenite nazaj v zdravo in hranljivo. Če ste se med prazniki pošteno pregrešili, se zaradi tega ne obsojajte preveč. Čim prej vzpostavite normalen režim prehranjevanja, ne dovolite si, da bi zaradi enega spodrsljaja padli v serijo prenajedanj. Začnite normalno jesti takoj, ko ste lačni. Stradanje naslednji dan ne bo imelo nikakršne koristi, temveč bo prej škodilo vašemu metabolizmu. Kar lahko storite, je, da dan po obilnem družinskem obedovanju vnos ogljikovih hidratov zmanjšate na nujen minimum. Privoščite si daljši sprehod, tek ali kolesarjenje.

Da bi iz telesa spravili vse toksine, ki so se nabrali s prekomernim uživanjem hrane, je potrebno v jedilnik vključiti čim več juh in enolončnic. Prednost imajo zelenjavne juhe in enolončnice z brokolijem, cvetačo, brstičnim ohrovtom in zeljem. Le ti so bogati s klorofilom, ki je dobro znan kot ‚sredstvo za čiščenje jeter‘, zelje pa ima tudi visoko vsebnost fitokemikalij, ki povečajo sposobnost jeter za nevtralizacijo strupenih snovi. Nepogrešljiv del popraznične prehrane so tudi korenje, pesa in zelena, ker so prava zakladnica hranil za jetra (vsebujejo zlasti vitamin C in kalij).

Napitki za razstrupljanje so narejeni iz sadja in zelenjave, ki imata antioksidativne in diuretične lastnosti, ki pomagajo izboljšati delovanje črevesja in zmanjšati zadrževanje tekočine.

V tem obdobju se je treba izogibati delikatesam, siru, rdečemu mesu, rafiniranim žitom, maslu in sladkim izdelkom. To je čas, da se odpoveste mastnim jedem, zlasti ocvrtim. Priporočljivo je prenehati ali vsaj zmanjšati uživanje alkohola, da se telo spočije in okreva. Iz stanovanja ali hiše čim prej odstranite nezdrave prigrizke in sladkarije, ki ste jih v dar prejeli med prazniki, da se izognete skušnjavi. Nakupite zdravo hrano (sadje in zelenjavo, nemastne beljakovine, …) ter z njo napolnite hladilnik in shrambo. Če se nikakor ne morete odreči prigrizkom, vzemite nekaj suhega sadja in oreščkov, ki so precej boljša izbira kot čips in sladkarije. Nujna je zadostna hidracija, najbolje z vodo ali nesladkanimi čaji. Da bi se izognili hrepenenju, jejte hrano, ki vsebuje veliko beljakovin, na primer omlete iz jajčnega beljaka. Naravni jogurt je bogat s probiotiki in pomaga vašemu prebavnemu sistemu. Če vas muči želja po sladkem, mu lahko dodate žlico medu. Privoščite si kakovosten spanec, potrebnih je vsaj 8 ur spanja na noč. Spanje pomaga telesu, da se uravnava in je pripravljeno na vse, kar potrebuje. Če ne spimo dovolj, se lahko zgodi, da se prenajedamo ali pa sploh ne jemo. Ko smo utrujeni, običajno pojemo več in slabše izbiramo hrano.

 

 

Mateja Ferjan Hvalc, dr. med., specialistka družinske medicine

Sledite nam na socialnih omrežjih:
Facebook in Instagram