Bolečina v peti – Z nekaj nasveti do lažjega koraka

Najpogostejši razlogi za bolečine v stopalu so nepravilen način hoje, zvračanje stopal, ploski stopalni lok, šibke mišice goleni in stopala ter različne prirojene ali pridobljene deformacije prstov.

Vse to lahko povzroči žulje, otiščance in bolečine. Nepravilna obremenitev stopal vodi v nepravilno obremenitev kolen in kolkov, zato ni redko, da pacienti potožijo, da jih bolijo cele noge. Tokrat si bomo podrobneje pogledali razloge za bolečino v peti. Ta predstavlja pogost pojav, ki se le redko izkaže za resnejši zdravstveni problem. Gre za bolj ali manj moteč simptom, ki lahko močno okvari kakovost življenja, omeji vsakodnevne aktivnosti in onemogoči kakršne koli dodatne športne dejavnosti.

Vzroki za bolečino v peti

Med najpogostejše razloge sodita plantarni fasciitis in ahilov tendinitis. Redkejši vzroki so pretrganje ahilove tetive (ruptura), vnetje sluzne vrečke (bursitis), vnetje sklepa (artritis), stresni zlom in bolezni kosti (pagetova bolezen, osteomielitis, sarkoidoza, tumor …).

Plantarni fasiitis (trn v peti)

Bolečina se pojavi na spodnjem delu pete. Gre za vnetje debelega vezivnega tkiva oziroma traku, ki poteka po spodnjem delu stopala in povezuje peto s prsti. Ponavadi se jo občuti kot zbadajočo bolečino v stopalu, predvsem ob prvih jutranjih korakih. Bolečina pojenja, ko se ogrejemo oziroma razhodimo, in se spet pojavi ob večjih obremenitvah oziroma daljši hoji. Ta vezivni trak (aponevroza) je pomemben za vzdrževanje vzdolžnega stopalnega loka, ki nam služi, da se pri hoji lahko odrivamo, in deluje kot nekakšna vzmet. V nekaterih primerih se na mestu narastišča aponevroze na peto naberejo kalcinacije, ki so na rentgenskem posnetku vidne kot kostni izrastek. Temu pravimo trn v peti.

Večina bolečin po določenem času izzveni spontano. Svetujemo:

Počitek

  • Izognite se aktivnostim, ki povečajo obremenitev na področju pete, kot so tek, dolga stoja ali hoja po trdi površini.

Hlajenje

  • Hladite boleče področje po 15–20 minut vsaj trikrat na dan.

Primerno obutev

  • Kupite nove čevlje! Slaba podpora, nepravilna oblika podplata ali ponošeni čevlji so lahko razlog za vaše težave. Poiščite nasvet za najprimernejše čevlje ali vložke v specializiranih športnih trgovinah oziroma pri fizioterapevtu. Bolečine si lahko olajšate z mehkimi krožnimi vložki, ki se jih vstavi v čevelj in razbremenijo peto.

Vzemite protibolečinsko zdravilo (paracetamol ali nesteroidni antirevmatik) do umiritve težav.

Aktivnost je zaželena, saj zagotovi ustrezno prekrvitev in omogoči normalno celjenje vseh mikropoškodb.

Zdravljenje je konservativno. To pomeni, da zdravniki odsvetujemo operacijo, saj ne jamči ponovitve težav. Poleg tega se lahko dodatno poruši stopalni lok, kar vodi v nove, hujše težave. Ustrezno zdravimo bolečino in vnetje z analgetiki in fizioterapijo (udarnimi valovi, lasersko terapijo, stimulacijo InterX, terapevtskim ultrazvokom, TENS, frikcijsko masažo, akupunkturo in kineziološkimi trakovi). Ob hudih bolečinah pride v poštev lokalna protivnetna in protibolečinska injekcija v okolico bolečega področja.

Vnetje ahilove tetive (tendinitis)

Bolečina se pojavi na zadnjem delu pete. Ahilova tetiva povezuje mečne mišice z zadnjim delom pete. Poškodba se pojavi pogosteje pri posameznikih srednjih let, ki nenadno povečajo količino treninga, še zlasti kadar govorimo o teku. Šibke mečne mišice, pritisk čevljev na ahilovo tetivo ali zvračanje stopala so tudi lahko razlog za težave. Tovrstna poškodba predstavlja kar enajst odstotkov vseh tekaških poškodb.

Doktor svetuje

Ustavite se!
Ob prvem pojavu bolečine takoj prekinite aktivnost. Počivajte toliko časa, dokler ne izzveni, sicer se lahko akutna težava spremeni v kronično nadlogo.

Hladite
Pomaga prečna frikcija, raztezanje tetive in izvajanje ekscentričnih vaj (spuščanje na prstih) za krepitev mečnih mišic.

Če postane težava kronična, bo ahilova tetiva boleča in otrdela že zjutraj in tudi po daljšem počitku oziroma sedenju. Okrevanje v tem primeru ponavadi traja nekaj mesecev.

Zdravnik vam bo pri dolgotrajnejših težavah poleg protibolečinskih zdravil svetoval še fizioterapijo. Primerni so kinezioterapija, udarni valovi (ESWT) in prečna frikcijska masaža. Vaje za raztezanje meč in stabilizacijo stopala oziroma gležnja pripomorejo k hitrejšemu okrevanju in odstranitvi vzroka za težave. Take vaje so hoja po zunanji in nato notranji strani stopal ter vaje z elastiko.

V primeru hujših bolečin ali vztrajajočih težav v stopalu obiščite izbranega zdravnika. Z našimi nasveti in njegovo pomočjo bo vaš korak zopet lahek, mehak in neboleč.

Maja Miklič, dr. med.

Sledite nam na socialnih omrežjih:
Facebook in Instagram