Zakaj ni vse za vse – prehranski dodatki: kaj, kdaj in zakaj

Zdrava prehrana je temelj za dobro počutje. Včasih težko dobimo vse potrebne hranilne snovi le s hrano, lahko imamo tudi težave z absorpcijo iz hrane ali povečane potrebe. Iz navedenih razlogov se mnogi odločajo za prehranska dopolnila. Toda katera dopolnila so najbolj smiselna in na kaj moramo biti pozorni?

Vitamini: energija in odpornost

Vitamini so ključni za različne funkcije v telesu. Na primer, vitamin C krepi imunski sistem, medtem ko vitamini skupine B podpirajo presnovo in energijske procese. Pri izbiri vitamina je pomembno vedeti, da več ni vedno bolje. Preveč nekaterih vitaminov lahko povzroči neželene učinke.

Minerali: gradniki kostí in mišic

Minerali, kot so kalcij, magnezij in železo, so ključni za krepitev kosti, mišic in drugih tkiv v telesu. Tudi tukaj velja, da je ključna uravnoteženost.
Na trgu je seveda veliko različnih prehranskih dopolnil, dotaknili se bomo najpogostejših (ali najbolj modernih, če želite). Poglejmo podrobneje…

Vitamin B12 (kobalamin) je pomemben za tvorbo krvnih celic (hematopoeza), ključen za tvorbo metionina, nujnega za sintezo DNK. Absorpcija B12 poteka v tankem črevesu s pomočjo intrinzičnega faktorja. Kot dopolnilo je lahko pomemben za ljudi z vegetarijansko ter vegansko prehrano, saj se naravno nahaja v živilih živalskega izvora. Jemanje je smiselno tudi, če imate nižje ravni vitamina B12 zaradi zmanjšane absorpcije – bolezni prebavil, zlasti želodca.

Cink ima ključno vlogo pri številnih bioloških procesih v telesu. Vpliva na imunski sistem, rast in razvoj ter celjenje ran. Pomanjkanje cinka se lahko kaže z oslabljenim imunskim sistemom, počasnim celjenjem ran in drugimi težavami. Prehranska dopolnila so smiselna za tiste z omejenim vnosom cinka s hrano.

Vitamin C (askorbinska kislina) deluje kot močan antioksidant, ki ščiti celice pred poškodbami prostih radikalov. Poleg tega je ključen za sintezo kolagena, pomembnega za zdravje kože, kosti, hrustanca in zob. Prehranska dopolnila z vitaminom C so lahko koristna v obdobjih povečane potrebe ali pri tistih z omejenim vnosom tega vitamina preko prehrane.

Vitamin D (kalciferol) je ključen za absorpcijo kalcija in fosforja v črevesju ter njuno uravnavanje v kosteh in krvi. Hkrati ima pomembno vlogo pri delovanju imunskega sistema. Kdo naj ga jemlje? Vsi. Še posebej ljudje s pomanjkanjem izpostavljenosti soncu ali omejenim vnosom vitamina D prek hrane, zlasti v zimskih mesecih.

Omega-3 maščobne kisline imajo pomembno vlogo pri delovanju krvnožilnega sistema, saj preko vpliva na maščobe v krvi sodelujejo pri uravnavanju krvnega tlaka ter zmanjševanju vnetnih procesov. Maščobna kislina DHA je zlasti pomembna v zgodnjem življenju za razvoj možganov, pravilno strukturo živčnih celic in razvoj vida.

Kdo naj jih jemlje? Tisti, ki ne zaužijejo dovolj rib ali imajo posebne potrebe (npr. nosečnice).

Železo je esencialen mineral, ki je nepogrešljiv pri sintezi hemoglobina, beljakovine v rdečih krvnih celicah, odgovorne za prenos kisika v telesu. Pomanjkanje železa lahko vodi v slabokrvnost, utrujenost in zmanjšano delovanje imunskega sistema. Svetuje se, da se železo jemlje skupaj z vitaminom C, saj je tako absorpcija boljša.

Magnezij igra ključno vlogo pri več kot 300 encimskih reakcijah v telesu, pomemben je za mišično funkcijo, delovanje živčnega sistema in sintezo beljakovin. Uravnava tudi srčni utrip in krvni tlak. Pomanjkanje magnezija lahko vodi v mišične krče, utrujenost in motnje spanja. Kdo naj ga jemlje? Če so vaše potrebe povečane, če imate npr. mišične krče in seveda za tiste z omejenim vnosom s hrano.

Kdaj pa je več škode kot koristi?

Raziskave so pokazale, da prehranska dopolnila, kadar jih jemljemo v skladu z navodili, običajno niso povezana s škodljivimi učinki. Kljub temu pa je treba biti pozoren na nekaj dejstev in upoštevati nekaj navodil.

Nekatera prehranska dopolnila lahko medsebojno delujejo z nekaterimi zdravili, kar vpliva na njihovo učinkovitost ali povzroča neželene stranske učinke. Če jemljete zdravila proti strjevanju krvi ali druga zdravila se morate pred jemanjem prehranskih dopolnil posvetovati z zdravnikom. Pri zdravljenju z varfarinom (Marevan) lahko pride do kontraindikacij pri jemanju nekaterih dodatkov (npr. vitamin E in A, cink, ribje olje, ginko biloba…), saj lahko vplivajo na strjevanje krvi in je učinek zdravila porušen.

Na splošno samozdravljenje brez posveta z zdravnikom ali vsaj farmacevtom odsvetujemo, saj si lahko z jemanjem »po občutku« in ker »sosedi zelo pomaga«, še sploh pa zaradi obljub v reklamah naredite škodo (ne le v denarnici).

 

 

Mateja Ferjan Hvalc, dr. med., specialistka družinske medicine

Sledite nam na socialnih omrežjih:
Facebook in Instagram