Vroče poletje – kako ga preživeti?

Čeprav smo vse leto čakali, da na soncu napolnimo baterije, pregrejemo kosti in odklopimo misli, nam lahko poletna vročina pokvari užitek in nas pošteno utrudi. Spopadanje z visokimi temperaturami bo še napornejše v vlažnih dneh. Sposobnost oddajanja toplote je namreč odvisna od razlike med temperaturo okolice in telesa ter od vlažnosti zraka.

Telo se uspešno hladi z znojenjem, dokler zunanja temperatura ne preseže telesne oziroma dokler ni vlažnost zraka previsoka (okoli 75 %). Kasneje se potenje ustavi. Oddajanje toplote se posledično močno upočasni in telo se začne pregrevati.

Padci krvnega tlaka, omotica, vročinska kap

Da bi lažje oddajali toploto, se kri preusmeri na površino telesa oziroma v kožo. Zato postanemo bolj rdeči v obraz in toplejši na dotik. Tudi srce mora pospešiti pretok. Bije lahko tudi do štirikrat hitreje kot običajno. Vse to, skupaj s pospešenim znojenjem in dehidracijo, ob naglih spremembah položaja (dvigovanje iz ležečega ali sedečega položaja …) vodi do hitrega padca krvnega tlaka. Pojavita se kratkotrajna vrtoglavica in omotica, ki zlasti pri starostnikih vodita do padcev in zlomov kosti. Ker tudi občutek za žejo z leti slabi, starejše pogosteje presenetijo drugi znaki dehidracije, kot so utrujenost, zaspanost in glavobol. Če ne začnemo pravočasno nadomeščati tekočin in elektrolitov ter ohlajati telo, se ob pregrevanju pojavijo znaki vročinske kapi (pospešen srčni utrip, šibek pulz, hitrejše dihanje, krči, bruhanje, motnje zavesti) in celo smrt.

Poslabšanje srčnega popuščanja

Hitrejše bitje srca ter padec krvnega tlaka lahko povzročita slabšo prekrvitev srčne mišice. To pomeni dodaten napor za že oslabljeno srce. Po drugi strani srčni bolniki poleti pogosto prekršijo omejitev vnosa tekočin in soli (na 1,5 litra). Oboje lahko vodi v poslabšanje srčnega popuščanja. Levostransko srčno popuščanje se kaže z nabiranjem vode v pljučih in posledično oteženim dihanjem. Desnostransko srčno popuščanje se navadno najprej pokaže kot otekanje nog, ki se lahko razširi na celotno telo. Bolniki beležijo nenadno povečanje telesne teže zaradi zadrževanja vode. Ob blagih težavah je treba povečati odmerek diuretika pod nadzorom izbranega zdravnika, v hujših primerih je potrebna obravnava v bolnišnici. Prav tako obremenjujoči za srce in ožilje so skoki v mrzlo vodo. Da bi se izognili težavam, se vedno ohlajajte postopoma (od stopal navzgor).

Kdo slabše prenaša vročino?

Vsekakor med bolj ogrožene sodijo bolniki z oslabelo srčno funkcijo in aterosklerotično spremenjenimi žilami, saj je njihova sposobnost prilagajanja zmanjšana. Prav tako je lahko razlog za slabše prenašanje vročine jemanje nekaterih zdravil, kot so za srce (betablokatorji), za odvajanje vode (diuretiki) ter nekateri antihistaminiki in antidepresivi, ki zavirajo potenje. Poleg majhnih otrok, starostnikov in tistih s prekomerno telesno težo tudi bolniki po možganski kapi, s parkinsonovo ali alzheimerjevo boleznijo, z multiplo sklerozo ali težavami s prekomerno aktivno ščitnico slabše prenašajo toplotne obremenitve.
Svetujemo, da se ob visokih zunanjih temperaturah umaknete v senco ali klimatiziran prostor. Med 10. in 16. uro se izogibajte večjim naporom in si raje privoščite počitek. Nadomeščanje tekočin je nujno, vendar ne posegajte po alkoholnih pijačah in kavi, saj le poslabšajo dehidracijo. V primeru izdatnega potenja je treba poleg vode nadomestiti tudi elektrolite. Izberete lahko izotonične napitke ali pa si privoščite več svežega sadja, zelenjave ter kakšen slan prigrizek. Kronični bolniki naj se glede omejitve vnosa tekočin in soli posvetujejo z izbranim zdravnikom.

Krčne žile

Poleti vene v nogah trpijo na vročini in v stoječem položaju še bolj kot običajno. Zaradi nabiranja krvi v nižjih delih telesa se poveča pritisk na stene žil, zaradi česar pride do nepravilnega delovanja venskih zaklopk. Pojavijo se bolečine, otekanje nog, občutek teže v nogah, krči, nemirne noge ali celo vnetje žil. S preprostimi preventivnimi ukrepi lahko preprečite nastanek težav. Svetujemo, da se izogibate vročini in toplim bazenom. Noge raje večkrat stuširajte s hladno vodo ali si privoščite sprehod v plitkem morju oziroma reki. Zvečer noge namažite s hladilnim gelom in jih med počitkom čim večkrat dvignite višje od ravni srca. Nošenje kompresijskih nogavic ali elastičnih povojev žili zagotavlja dodatno, nujno potrebno oporo. V lekarni vam lahko svetujejo pripravke, ki vsebujejo venoaktivne snovi (flavonoide). Te učinkovito zmanjšajo simptome kroničnega venskega popuščanja ter hkrati zavirajo vnetje žil in upočasnijo napredovanje bolezni.

Sonce kožo poškoduje

Zagorela polt že dolgo ni več znak zdravja in lepote, saj vemo, da porjavelost kože nastane kot posledica obrambe pred škodljivimi UV-žarki. Posledice sončnih žarkov na koži so trajne in se kopičijo. Škoda, povzročena v otroštvu in mladosti, je najpomembnejši dejavnik pri razvoju kožnega raka.

Žarki UV-B, ki so sicer odgovorni za zagorelost in večinoma prispevajo k nastanku sončnih opeklin, so najmočnejši sredi dneva. Medtem ko žarki UV-A, ki povzročajo alergijske reakcije na soncu in prezgodnje staranje kože, sevajo skozi ves dan s približno stalno jakostjo. Slednji dobro prodirajo skozi oblake, steklo in segajo celo globoko v vodo. Oboji (UV-A in UV-B) so odgovorni za nastanek kožnega raka. Najboljši način zaščite pred njimi je umik v senco oziroma pokrivanje z oblačili. Nosite lahka bombažna oblačila in za dodatno zaščito uporabite kreme za sončenje s primernim zaščitnim faktorjem (ZF). Tistim, ki jih sonce le redko opeče in hitro porjavijo, zadostuje ZF od 15 do 30, medtem ko svetlopoltim oziroma tistim, ki počasi porjavijo, svetujemo uporabo krem z močnejšo zaščito (z oznako 50 ali 50+).

Koža vam bo hvaležna tudi za podporo od znotraj. Sredozemska dieta vsebuje vse, kar potrebujete. Izbirajte zelenjavo in sadje v rumeni, oranžni in rdeči barvi, saj vsebujejo karotenoide za podporo pri porjavitvi. Živila v zeleni barvi (kumare, špinača, zelena …) bodo poskrbela za rehidracijo in antioksidativno delovanje. Ribe (tun, losos, sardela …) in oreščki na vašem krožniku pa bodo dodali nujno potrebne maščobne kisline omega 3, ki delujejo protivnetno ter preprečujejo nastanek aken in gub. Z upoštevanjem vseh naštetih nasvetov se boste izognili zapletom in se s počitnic vrnili kot prerojeni.

Leave a reply