Kako se zaščititi, če se niste cepili?

mar 03

Akutne okužbe dihal, ki jih povzročajo različni virusi (respiratorni sincicijski virus, virus gripe, enterovirusi, adenovirusi …), so zlasti pogoste jeseni in pozimi. Pred gripo se lahko učinkovito zaščitimo s cepljenjem.

Čeprav se v zadnjih letih spet cepi več ljudi, je precepljenost žal še vedno nizka. Obstajajo tudi tisti, ki bi se proti gripi želeli cepiti, a je cepljenje pri njih iz različnih razlogov kontraindicirano. Kako se lahko necepljeni pred okužbami zaščitijo sami?

Gripa

gripa 67 1Influenca ali gripa je izjemno nalezljiva respiratorna bolezen, ki jo povzročajo virusi influence A ali B. Najpogosteje se pojavi pozimi, vrhunec sezone je običajno januarja in februarja. Po ocenah Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) gripa vsako leto prizadene okoli deset odstotkov prebivalstva. Smrtni primeri zaradi gripe so sicer redki, zaplete oziroma poslabšanje zdravstvenega stanja pa lahko povzroča predvsem pri starejših, kroničnih bolnikih in zelo majhnih otrocih.

Simptomi gripe se pojavijo nenadoma in so izraziti. Značilni so visoka vročina, hujše bolečine v mišicah in sklepih, bolečina okoli oči, izrazita utrujenost, glavobol, suh kašelj, bolečine pri požiranju in izcedek iz nosu, izguba apetita, izčrpanost. Odrasli z gripo običajno ne bruhajo in nimajo driske, pri otrocih pa se lahko pojavi oboje.

Simptomi, ki kažejo na hujši potek bolezni, so težave z dihanjem, kratka sapa, bolečine v prsih ali trebuhu, nenadna vrtoglavica, zmedenost, bruhanje. V tem primeru je potreben takojšen pregled pri zdravniku.

Zdravljenje je simptomatsko, torej počitek, uživanje zadostnih količin tekočine in izogibanje stiku z drugimi ljudmi. Pri hujši obliki bolezni oziroma pridruženih kroničnih boleznih se bolnikom lahko predpiše protivirusno zdravilo, ki pa ga je treba začeti jemati znotraj 48 ur po začetku simptomov in skrajša sam potek bolezni.

Cepljenje proti gripi

Učinkovita zaščita pred gripo je cepljenje, ki ga je treba opraviti vsako leto. Zaščita se vzpostavi približno dva tedna po cepljenju. Cepljenje proti gripi se začne proti koncu jeseni in traja, dokler ne začne število obolelih z gripo upadati. Cepivo proti gripi je treba vsako leto spreminjati, saj se virusi gripe ves čas spreminjajo. Zasnovano je tako, da nas zaščiti pred virusi gripe, ki naj bi bili aktualni v prihajajoči sezoni.

Priporočljivo je za vsakogar, še posebno pa za starejše od 65 let, bolnike s kroničnimi boleznimi srca, pljuč in ledvic, diabetike, svojce kroničnih bolnikov, osebe z oslabljenim imunskim sistemom, nosečnice, zdravstvene delavce ter otroke, stare od 6 mesecev do 2 leti, in njihove družinske člane. Bolniki, ki sodijo v skupino ogroženih, se lahko cepijo brezplačno, stroške cepljenja zanje v celoti krije obvezno zdravstveno zavarovanje. Sem sodijo osebe s kroničnimi boleznimi obtočil, dihal, sečil, jeter, metabolnimi boleznimi (sladkorni bolniki …), bolniki z nekaterimi živčno-mišičnimi in vezivnimi boleznimi, malignimi obolenji, boleznimi krvi in krvotvornih organov, nosečnice, bolniki z boleznimi, ki slabijo imunski sistem, skrajno debeli (ITM 40 ali več) ter osebe, stare 65 let in več. Cena cepljenja za samoplačnike znaša 14 evrov.

Kdo pa se proti gripi ne sme cepiti?

Kontraindikacije za cepljenje proti gripi so alergija na sestavine cepiva, alergija na jajca ali piščančje beljakovine, resni stranski učinki po predhodnem cepljenju z istim cepivom, pri osebah z nagnjenostjo h krvavitvam pa je kontraindicirano intramuskularno cepljenje. Pri akutno bolnih osebah s povišano telesno temperaturo je treba cepljenje odložiti.

Preprečevanje gripe

Najboljša obramba pred različnimi virusnimi obolenji, vključno z gripo, je učinkovit imunski sistem, zato je treba pravočasno poskrbeti za njegovo krepitev. Pred okužbo se lahko zaščitimo z naslednjimi ukrepi:

  • Najboljša preventiva je redno umivanje rok! Kar 80 % nalezljivih bolezni se prenaša z dotikom. Enostavno trenje, do katerega pride med umivanjem rok s toplo vodo in milom, nato spiranje rok in sušenje odstrani večino potencialno nevarnih mikrobov.
  • Od osebe, ki kiha ali kašlja, se oddaljite vsaj za en meter.
  • Dihajte skozi nos, ki je odličen filter za viruse, obenem pa ogreje tudi vdihan zrak.
  • Uporabljajte papirnate robčke, ki jih takoj po uporabi zavrzite.
  • Ne zadržujte se v zaprtih prostorih, kjer je hkrati veliko ljudi.
  • Zelo pomembno je uživanje hrane, bogate s sadjem in zelenjavo.
  • Z redno telesno vadbo in gibanjem na svežem zraku tudi pozimi utrjujemo svoje telo.
  • Izogibati se je treba čezmernemu pitju alkohola, kave in kajenju.
  • Telesno odpornost krepijo tudi pozitivno razmišljanje, umirjenost, veselje do življenja in zadostna količina spanca.

gripa 67 2

NAČIN PLAČILA
Gotovina
Kartica Prve zdravstvene asistence (pregledi po pogodbi)
Plačilne kartice
maestorikona diners 12mcVisa 04moneta top logo
Nakup na obroke
za imetnike NLB Plačilnih kartic MasterCard, Zlati Mastercard,
Visa in Karanta (ne velja za posojilni kartici)
Več …
HIŠNI ZDRAVNIK
24 ur vsak dan
Zdravniška linija in obisk na domu
T: 080 8112