Laktozna intoleranca – kaj lahko jem?

maj 16

Laktoze (mlečnega sladkorja) je največ v svežem mleku, manj v fermentiranih mlečnih izdelkih. Sestavljena je iz glukoze in galaktoze, zato se mora pred prehodom preko črevesne stene najprej razcepiti na oba sestavna dela.

laktozna intorelanca48 1Glavno vlogo pri tem ima encim laktaza, ki razcepi vez med sestavnima deloma mlečnega sladkorja in tako omogoči njuno vsrkanje v krvni obtok.

Včasih pa v črevesju ni dovolj encima laktaze in tako ostane mlečni sladkor neprebavljen. Pojavijo se za laktozno intoleranco značilni neprijetni simptomi: napenjanje in vetrovi, driska, krči v trebuhu, slabosti, včasih tudi bruhanje.

Zdravila, ki bi spodbudilo pomanjkljivo tvorbo encima laktaze v telesu, žal ne poznamo, zato je zdravljenje laktozne intolerance zgolj simptomatsko.

Kaj jesti, če imamo laktozno intoleranco?

Večina ljudi z laktozno intoleranco brez večjih težav prenese manjše količine mlečnega sladkorja, kar pa je odvisno od tega, koliko encima laktaze nastaja v njihovem črevesju. Dobro je ugotoviti, koliko laktoze lahko brez težav zaužijemo, in nato uživanje navadnega mleka omejiti, kolikor je treba.

Namesto običajnega mleka je bolje uživati fermentirane mlečne izdelke (jogurt, kefir, kislo mleko), v katerih mlečnokislinske bakterije pretvarjajo laktozo v druga hranila, ob tem pa izločajo tudi encime, ki nadomestijo laktazo. Najmanj laktoze vsebujejo siri (zreli sir vsebuje malo laktoze ali pa je sploh ne, zelo malo je je tudi v siru feta). Zelo veliko mlečnega sladkorja pa je v zgoščenem mleku in mlečnem prahu, zato sta pri laktozni intoleranci odsvetovana.

Danes obstaja že ogromno živil, ki ne vsebujejo laktoze. V bolje založenih trgovinah je možno kupiti mleko, jogurte, smetano, maslo ali skuto, v katerih je laktoza že razgrajena na glukozo in galaktozo in so povsem enakovredni običajnim mlečnim izdelkom.

Encim laktazo je v organizem mogoče vnesti tudi v obliki tablet, če se kdaj pregrešite. Pri laktozni intoleranci je telesu treba zagotoviti dovolj kalcija, obenem pa se izogniti mlečnemu sladkorju. Pri izključitvi oziroma zmanjšanju uporabe mleka in mlečnih izdelkov v prehrani moramo torej nujno paziti na zadosten vnos kalcija, ki ima zelo pomembno vlogo pri gradnji kosti v našem telesu in ohranjanju njihove trdnosti, sodeluje pa tudi pri vzdrževanju zdravih zob in dlesni. Kalcij lahko nadomestimo z drugimi živili ali s prehranskimi dopolnili.

Nemlečni viri kalcija

Tisti, ki se morajo zaradi laktozne intolerance izogibati mlečnim izdelkom, lahko kalcij v potrebni količini pridobijo z uživanjem rib, oreščkov, sadja in zelenjave. Ribe naj bodo na jedilniku vsaj enkrat na teden. Najbolj priporočljiva je drobna modra riba (skuše, sardine), lahko tudi iz konzerve. Pri sadju so s kalcijem bogate suhe fige, suhe slive, dateljni, suhe marelice, borovnice, murve, jagode, kosmulje in pomaranče. Prava zakladnica kalcija pa so tudi jagode asaj. Med oreščki po vsebnosti kalcija vodijo mandlji, sledijo brazilski oreščki, orehi in lešniki. Med jedilnimi semeni so dober vir kalcija bučna, sezamova in sončnična semena. Od zelenjave največ kalcija vsebujejo rukola, zelje, brstični ohrovt, brokoli, cvetača, koleraba, regrat, špinača. Visoko vsebnost kalcija lahko v zelenjavi zadržimo le v primeru, če je toplotno ne obdelamo. Torej je najbolj priporočljivo jesti svežo in ekološko pridelano zelenjavo. Tudi rastlinski mlečni izdelki (mandljevo ali kokosovo mleko) in izdelki iz soje (sojino mleko, bio tofu) vsebujejo kar nekaj kalcija. Kalcij pa lahko uživamo tudi kot prehransko dopolnilo, v obliki kapsul in tablet.

NAČIN PLAČILA
Gotovina
Kartica Prve zdravstvene asistence (pregledi po pogodbi)
Plačilne kartice
maestorikona diners 12mcVisa 04moneta top logo
Nakup na obroke
za imetnike NLB Plačilnih kartic MasterCard, Zlati Mastercard,
Visa in Karanta (ne velja za posojilni kartici)
Več …
HIŠNI ZDRAVNIK
24 ur vsak dan
Zdravniška linija in obisk na domu
T: 080 8112