Na spletni strani NIJZ (www.nijz.si) so zbrane in se sproti posodabljajo vse informacije v zvezi s SARS-CoV-2 (COVID-19) https://www.nijz.si/sl/koronavirus-2019-ncov

Ko obležimo … in se veliko stvari ustavi – tudi v nas

jan 25

Zmožnost gibanja je za zdrave ljudi nekaj samoumevnega, človek je narejen za gibanje. Je ena človekovih osnovnih funkcij in brez gibanja si življenje pravzaprav težko predstavljamo. Marsikdo se niti ne zaveda, kako pogosto gibanje postane težava in koliko ljudi se s tem spoprijema.

tema meseca 66 1 gibanjeDo tega, da gibanje ni več nekaj samoumevnega, lahko pride iz različnih vzrokov – po poškodbah, ob različnih boleznih, po možganski kapi, zaradi težav s perifernim ožiljem, zaradi starosti in oslabelosti, po operacijah … Na dolgi rok lahko oteženo gibanje, predvsem otežena hoja, vodi v vedno manjšo zmožnost gibanja v smislu spremembe lokacije, s tem pa posledično vodi tudi v izolacijo in manj stika z drugimi ljudmi ter v skrajnem primeru – v nepokretnost.

Poslabša se kakovost življenja. Otežena hoja prizadene zmožnost samostojnega življenja in opravljanje vsakdanjih opravil. Če hoja postane težavna ali oseba med tem čuti bolečine, je težko iti na stranišče, se oprhati, si skuhati kosilo … Če hoja ni mogoča, pa to predstavlja še večji problem. Seveda imajo take težave velik vpliv tudi na svojce.

Pošteno povedano se z razvojem medicine ta težava poglablja, saj se pričakovana življenjska doba podaljšuje, velikokrat pa to žal prinese s seboj številne starostne težave, med njimi tudi težave z gibanjem.

Kot rečeno, to ni le težava, povezana s starostjo. Veliko bolezenskih stanj, ki bi bila sicer usodna, znamo zazdraviti, ohranjati in podaljšati življenje (hemodializa, operacije, zdravila …). Velikokrat lahko ljudje naprej živijo bolj ali manj normalno življenje, večkrat pa zaradi posledic bolezni postanejo tako prizadeti, da tega ne zmorejo. In oteženo gibanje ali celo nepokretnost ni redek pojav.

Manj gibanja ali celo nezmožnost gibanja ima veliko posledic. Ne le za psihično stanje posameznika – kar ima nedvomno veliko težo in pomen – pač pa tudi na fiziološke funkcije telesa (zaprtost), stanje kože (preležanine), hranjenje, pitje … Tudi nekatera zdravila lahko povzročajo denimo zaprtje (antiepileptiki, protibolečinska zdravila – narkotiki, nekatera zdravila proti visokemu krvnemu tlaku ali želodčni kislini, antidepresivi, pomirjevala, antiholinergiki, diuretiki, železo …).

Druge težave, nič manj pereče in neprijetne, so opisane v drugih prispevkih, tukaj pa se dotaknimo prebave, prehrane in kako se najbolje spoprijeti s temi težavami – še bolje: jih poskušati preprečiti. S pravilnim pristopom, sodelovanjem posameznika in dobro voljo se da težave prav gotovo vsaj v veliki meri omiliti.

Gibanje je izredno pomembno za prebavo. Redna telesna aktivnost spodbudi tudi gibanje črevesja in odvajanje blata. Kaj torej storiti, če ste obležali? Kaj jesti? Kaj pripraviti svojcu, ki je trajno slabo pokreten ali celo nepokreten? Kako poskrbeti za redno odvajanje blata in se izogniti težavam, tudi bolečinam v želodcu, napihnjenosti?

tema meseca 66 2 gibanjeNa prvem mestu je prav gotovo tekočina. Čeprav nismo fizično aktivni, telo še vedno potrebuje tekočino. Tako bo blato primerno vlažno oziroma mehko, izognili se bomo tudi vnetjem mehurja ali celo težavam z ledvicami. Popiti je treba približno 6–8 kozarcev vode (ali drugih tekočin), najbolje je, če popijete kozarec pred vsakim obrokom. S tem boste naredili že veliko.

Jejte redno in količinsko primerno. Svetujemo zadosten vnos hrane, bogate z vlakninami (25 g/dan), izbirajte topne vlaknine (oves, rž, soja, ječmen …), saj so lažje prebavljive in zato povzročajo manj plinov. Uživanje sadnih in zelenjavnih sokov (paradižnik, pomaranča) ter magnezijeve soli (mineralna voda) na tešče požene peristaltiko.

Izogibajte se pravemu čaju, čokoladi, kavi, močnatim jedem, suhomesnatim izdelkom in izdelkom iz bele moke. Jejte dovolj sadja in zelenjave (sveže in neolupljeno, tudi suho, laneno seme), žitaric in kosmičev (iz polnozrnate moke, ovseni kosmiči), v prehrano vključite stročnice kot samostojne jedi ali priloge (ob tem je treba seveda paziti na napenjanje).

Sicer pa se priporoča tudi probiotične mlečne izdelki, same ali v kombinaciji z žitaricami, sadjem. Kozarec tople vode na tešče oziroma pred vsakim obrokom je zelo blagodejen za prebavo. Poleg prehrane lahko dodate še masažo – masaža trebuha v smeri urinega kazalca (začnite desno spodaj, navzgor pod desni rebrni lok, od tam proti levemu rebrnemu loku in nazaj dol po levi strani) pomaga k premikanju blata. Masaža je posebno primerna ob slabi pokretnosti, saj črevesju doda vsaj malo gibanja.

Blata ne zadržujte! Odvajajte ga redno in, če je le mogoče, vedno ob istem času.

NAČIN PLAČILA
Gotovina
Kartica Prve zdravstvene asistence (pregledi po pogodbi)
Plačilne kartice
maestorikona diners 12mcVisa 04moneta top logo
Nakup na obroke
za imetnike NLB Plačilnih kartic MasterCard, Zlati Mastercard,
Visa in Karanta (ne velja za posojilni kartici)
Več …
HIŠNI ZDRAVNIK
24 ur vsak dan
Zdravniška linija in obisk na domu
T: 080 8112