Več let, več padcev – preprečimo jih

dec 15

O padcu govorimo, kadar oseba nenadno in nepričakovano pristane na tleh. Padci so pogostejši pri starostnikih in predstavljajo velik zdravstveni problem, saj lahko povzročijo invalidnost, zmanjšajo mobilnost ter poslabšajo kakovost življenja posameznika. Ob tem nemalokrat precej finančno obremenijo prizadetega in njegove svojce.

Statistika padcev

tema meseca 54 1Jasen dejavnik tveganja za padce je starost. Tako denimo starejši od 85 let padajo kar šestkrat pogosteje kot 65-letniki. Kar 20–30 odstotkov starejših ob padcu utrpi zmerne do hude poškodbe, kot so zlom zapestja, kolka, hrbtenice ali poškodbe glave. Polovica ljudi po padcu ne more več vstati brez pomoči druge osebe. Razlog za to niso vedno poškodbe, temveč slaba fizična zmogljivosti. Pomanjkanje moči v rokah in nogah, okornost, prekomerna telesna teža in težave z ravnotežjem jih pogosto prisilijo, da pomoč pričakajo na tleh. To postane večji problem predvsem v hladnejših mesecih in ponoči, saj lahko preteče več ur do prihoda pomoči in poškodovanega ogroža še podhladitev. V domovih za starejše občane so ponavadi nastanjeni najbolj krhki starostniki. Statistika kaže, da na leto pade 30–50 odstotkov stanovalcev, od tega jih ima kar 40 odstotkov ponavljajoče se padce. Ženske padajo pogosteje kot moški. Razlog za to je v povprečno višji starosti, ki jo dočakajo, in splošni šibkosti, ki se pojavi z leti.

Razlogi za padce

Starejši kot razlog padca najpogosteje navedejo zdrs, spotik ali šibkost mišic. Dve tretjini aktivnih starostnikov pade zunaj, saj je teren manj predvidljiv oziroma njim neznan. Verjetnost padcev je večja pri tistih, ki so že kdaj padli. Bolj ogroženi so posamezniki s slabšim vidom in sluhom, neurejenim krvnim tlakom, sladkorni, nevrološki in srčni bolniki (parkinsonova bolezen, epilepsija, motnje srčnega ritma …).

Pri starejših sta dve bolezni, ki sta močno povezani s pogostejšimi padci. To sta urinska inkontinenca in demenca. Pri nočnem in urgentnem uriniranju naletimo na nevarno kombinacijo hitenja, slabše budnosti in slabšega ravnotežja. Zlasti to velja, če je prizadeti pod vplivom uspaval ali antipsihotikov. Do padca lahko pride tudi zaradi zdrsa na gladki in mokri podlagi zaradi izhajajočega urina. Bolniki s kognitivnimi motnjami imajo pogosto, poleg urinske inkontinence, spremenjeno tudi hojo. Z napredovanjem bolezni postanejo težje vodljivi (zlasti ponoči), zato so poškodbe pogostejše.

Prekomerna telesna teža poveča verjetnost padcev, saj zmanjša okretnost. V tem primeru predstavlja celo večji problem kot podhranjenost, saj so telesno shirani posamezniki ponavadi vezani na posteljo. Na frekvenco padcev vplivajo, poleg splošnega zdravstvenega stanja, določena zdravila, intoksikacije z alkoholom in okolje, v katerem se starostnik nahaja. Padci doma se lahko pripetijo praktično povsod. Zlasti pogosti so na stopnicah ter ob robovih preprog in pragov.

Posledica padcev

V izogib bolečini, poškodbi in zaradi strahu pred ponovnim padcem starejši pogosto opuščajo običajne dnevne aktivnosti in se pretežno zadržujejo doma. Vse to vodi v socialno izolacijo in vse večjo odvisnost od drugih. Opustitev telesne aktivnosti pomeni dodatno izgubo mišične moči, povečanje krhkosti kosti (osteoporoza) in težave z uravnavanjem krvnega tlaka (zaradi dolgotrajnega ležanja). Upočasni se tudi prebava, zato se pojavijo težave z zaprtjem. Ležeči bolniki pogosto tožijo zaradi bolečin v hrbtenici zaradi pomanjkanja gibanja. Če se uspejo ponovno postaviti na noge, se pojavijo bolečine v najbolj obremenjenih sklepih, kot so kolena in kolki, ker oslabljene mišice slabše podpirajo sklepe ob hoji. Dnevno poležavanje, dremanje in telesna neaktivnost vodijo v nespečnost. Sčasoma se pojavi kronična dnevna utrujenost, ki dodatno prispeva k razvoju tesnobe in depresije. Nenazadnje prizadetega obremenijo še stroški zdravstvenih storitev, rehabilitacije, konzultacij, oskrbe in zdravil. Družinski proračun lahko dodatno obremeni izguba dohodka zaradi oskrbe družinskega člana.

Ocena tveganja za padce

Obstaja nekaj hitrih testov za oceno tveganja za padce. Vprašalniki se med seboj razlikujejo, vendar skušajo, vsak na svoj način, oceniti moč, ravnotežje in koordinacijo. Z vajo se rezultati lahko izboljšajo.

Naloge, ki jih taki testi vključujejo oziroma jih je treba izvesti, so denimo meritev, koliko časa lahko stojite na eni nogi, ali zmorete stati z zaprtimi očmi, ali lahko dosežete predmet, ki je več kot 15 centimetrov oddaljen od vas (nezmožnost je znak večje verjetnosti padcev), v kakšnem času lahko vstanete s stola z rokami, prekrižanimi na prsih (5 ponovitev v čim krajšem času), ocena ravnotežja med obračanjem za 360 stopinj ali hoja v kvadratu.

Nasveti za preprečevanje padcev

Pomembna je predvsem ozaveščenost starostnikov, saj jih večina podcenjuje nevarnost padcev in precenjuje svoje sposobnosti. Pri tem opozarjamo, da:

  • ustrezna stopnja prehranjenosti zagotavlja boljše izhodišče;
  • treba je opravljati letne pregleda vida in sluha;
  • uporaba kombiniranih očal lahko zmanjša zaplete zaradi slabovidnosti;
  • aktivnosti naj bodo prilagojene sposobnostim posameznika.Opustite tiste dejavnosti, ki vključujejo nagle telesne gibe (smučanje, gimnastika …) in izogibajte se tveganemu vedenju (delo na višini, obrezovanje dreves, čiščenje oken in žlebov …); za pohode in sprehode si izberite primeren teren. Namesto planin in drevesnih korenin se odločite raje za urejene pohodne poti. Vedno imejte primerno obutev, z nedrsečim podplatom.

tema meseca 54 2Domača obuvala naj se držijo stopal, natikači so nezaželeni. Obleka naj ne sega do tal, saj se vanjo lahko zapletete ali vam onemogoči, da bi se pravočasno ujeli in preprečili padec. Poskrbite za primerno osvetlitev v domačem okolju. Varčne žarnice omogočajo zelo nizko porabo, zato jih imejte ponoči vedno prižgane. Stikalo za luč naj bo ob postelji oziroma vedno na dosegu roke. Doma odstranite vse nepotrebne preproge in pragove ter pospravite kable in navlako, ki leži na tleh.

Ob posteljo, stopnice in kopalno kad namestite oprijemalne drogove oziroma ograjo. Redno jemljite predpisana zdravila. Posebno pozorni bodite pri zdravilih s psihotropnim učinkom, saj vplivajo na telesno stabilnost.

Bodite pozorni pri uživanju alkohola. Izguba mišične mase ter slabša funkcija jeter in ledvic pri starostnikih pomeni, da bo učinek alkohola večji, kot je bil v mlajših letih. Alkohol tudi moti delovanje zdravil (antibiotikov, antitrombotičnih zdravil …) ter okrepi sedativni učinek pomirjeval, uspaval in opiatnih analgetikov.

Pri težavah s stabilnostjo oziroma ravnotežjem je priporočljiva uporaba pripomočkov za hojo (palica, bergli, hodulja ali voziček). Dodatna gospodinjska pomoč in stalna prisotnost druge osebe v domačem okolju ponavadi pomeni manjše število padcev in hitrejšo pomoč, če do njega vseeno pride. Telesna aktivnost dokazano izboljša mišično moč, koordinacijo gibov, ravnotežje in fleksibilnost. Za še aktivne starostnike so seveda priporočljive njim primerno hitra in intenzivna vadba (joga, pilates, ples) ter vaje za moč z lastno telesno težo in utežmi. Tudi tisti, vezani na posteljo ali voziček, jih lahko izvajajo v prilagojeni obliki (stiskanje žogic v rokah in med koleni, dvigovanje uteži z iztegom kolena …). Poskrbite za dnevno telesno aktivnost in vsaj trikrat na teden izvedite vaje za krepitev moči in ravnotežja. Tistim, ki so vezani na dom, svetujemo pomoč fizioterapevta (in pozneje svojcev) pri doslednem in pravilnem izvajanju vadb.

Nasveti za starejše in svojce

tema meseca 54 3Z razvojem državnih in družbenih programov za kakovostnejšo življenje in varnost v starosti sta ponudba pomoči in izbira storitev večji kot kadar koli prej. Koristne informacije lahko dobite pri izbranem zdravniku, na centru za socialno pomoč, v najbližjem domu starejših občanov in na spletnih straneh. Z uporabo interneta boste prišli do informacij najhitreje. V spletni iskalnik lahko vtipkate ključne besede, kot so varna starost, rdeči gumb, pomoč na domu, zdravniški obiski na domu, fizioterapija ali vadba za starejše in ponudilo se vam bo kar nekaj možnosti. Prek spleta je prav tako možno pridobiti pravno in finančno svetovanje ter opraviti nakupe v trgovinah.

Danes je starejšim na voljo varovanje na daljavo, kjer posameznik s pritiskom na gumb aktivira pomoč svojcev in ustreznih služb. Pomoč na domu je lahko delno sofinancirana s strani občine. Na predlog izbranega zdravnika lahko prejmete pomoč patronažne službe. Za celostno oskrbo je na voljo najem ali nakup oskrbovanega stanovanja oziroma domskega varstva, kjer se starejšim poleg prehrane in gospodinjskih del ponuja tudi različne družabne in učne programe.

Vse to lahko prihrani veliko časa in nevšečnosti ter posredno zmanjša nevarnost padcev. Ob manjši pomoči naštetih služb boste zagotovo našli ustrezno rešitev zase ali za svoje domače.

NAČIN PLAČILA
Gotovina
Kartica Prve zdravstvene asistence (pregledi po pogodbi)
Plačilne kartice
maestorikona diners 12mcVisa 04moneta top logo
Nakup na obroke
za imetnike NLB Plačilnih kartic MasterCard, Zlati Mastercard,
Visa in Karanta (ne velja za posojilni kartici)
Več …
HIŠNI ZDRAVNIK
24 ur vsak dan
Zdravniška linija in obisk na domu
T: 080 8112